Over AS WE READ
Leeslijst x
  • Media, Film

      – Jay David Bolter

    • Uit: Remediation, pp.147-150
    • MIT Press, Cambridge, 2000
  • Animation = Multiplication of Artforms?

      – Edwin Carels

    • Uit: The animate! book rethinking animation, pp.14-22
    • LUX Publications & Arts Council England, Fishers, 2006
  • Digital Animation

      – Andrew Chong

    • Uit: Digital Animation, pp.80, 106,112-113,116,134-135,156,158
    • AVA Publishers, London, 2008
  • Understanding Hybrid Media

      – Lev Manovich

    • Uit: Oorspronkelijk gepubliceerd in Animated Painting
    • San Diego Museum of Art, San Diego, 2007
  • Hyperanimation

      – Robert Russett

    • Uit: Hyperanimation. Digital Images and Virtual Worlds, pp.9
    • John Libbey Publishing Ltd, New Barnet, 2009
  • The Art of Machinima

      – Katie Salen

    • Uit: Future Cinema. The Cinematic Imaginary After Film, pp.538-541
    • MIT Press, Cambridge, 2003
  • Re-imagining Animation

      – Paul Wells

      – Johnny Hardstaff

    • Uit: Re-Imagining Animation: The Changing Face of the Moving Image, pp.24-26,50,70-75,86-87,96-99
    • AVA Publishing, London, 2008
  • Understanding Animation

      – Paul Wells

    • Uit: Understanding Animation, pp.10-28
    • Routledge, London, 1998
  • Expanded Cinema

      – Gene Youngblood

    • Uit: The Anthology of Computer Art. Sonic Acts XI, pp.45-51
    • Sonic Acts Press, Amsterdam, 2006








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Animatie in context

Animatie in context





Animatie in context

Animatie is niet meer weg te denken uit de hedendaagse beeldcultuur: als korte artistieke film, commerciële bioscoopfilm, televisieserie, commercial, videogame, op internet en mobiele telefoons en als special effect in live-action bioscoopfilms. Animatie biedt ongekende mogelijkheden en wordt in allerlei stijlen en technieken steeds vaker ingezet in uiteenlopende productieprocessen van bewegend beeld. Deze leeslijst verkent via een reeks artikelen en essays het huidige animatielandschap, en vormt de theoretische introductie op het toegepaste onderzoeksprogramma in de Master Animatie aan AKV|St. Joost. Contexten waarin animatie wordt toegepast worden aan de hand van actuele (wetenschappelijke) discussies en praktijkvoorbeelden onder de loep genomen en in een historisch en cultureel verband geplaatst.

Doordat de contexten waarin van animatie gebruik wordt gemaakt steeds veranderen en zich vernieuwen, en het aantal animatiemakers alleen maar toeneemt, is ook de interpretatie van het begrip animatie aan verandering onderhevig. De ontwikkeling van animatie binnen mainstreammedia (zoals het streven naar realisme, lineariteit), maar ook in het experimentele domein komen ter sprake. Met de komst van de digitale technologie en dus ook nieuwe vormen (buiten het scherm) wordt gezocht naar nieuwe termen, zoals 'hybrid film' (Manovich)4, 'hyperanimation' (Russett)5. Bij elk van de onderwerpen wordt gereflecteerd op de mogelijkheden voor het creatieve proces van de individuele animatiemaker en zijn beroepspraktijk.


Readers AKV|st.joost, René Bosma, Sarah Lugthart

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


René Bosma was geruime tijd werkzaam als filmmaker en producent. Hij is studieleider van de Bachelor opleidingen Audiovisuele Vormgeving en Animatie op AKV/St.Joost. Sinds 2013 is Bosma de nieuwe adjunct-directeur van de Academie voor Kunst en Vormgeving/St.Joost.


Sarah Lugthart werkt als theoriedocent bij AKV|St. Joost. Ze is betrokken bij de bacheloropleiding Illustratie en is daarnaast coördinator van de masteropleiding Animatie.



Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X