Over AS WE READ
Leeslijst x
  • Artistic Autonomy as Value and Practice

      – Rudi Laermans

    • Uit: Being an Artist in Post-Fordist Times, pp.125-138
    • Nai Publishers, Rotterdam, 2009
  • Radicale autonomie
    Kunst ten tijde van procesmanagement

      – Jeroen Boomgaard

    • Uit: Open nr.10, pp.30-39
    • Stichting Open!, 2006, link
  • Kunst na het einde van de geschiedenis

      – Dieter Lesage

    • Uit: Reflect #01 Nieuw engagement in architectuur, kunst en vormgeving, pp.80-92
    • Nai Publishers, Rotterdam, 2003
  • Het delen van het zintuiglijk waarneembare. Esthetiek en politiek

      – Jacques Rancière

    • Uit: Het esthetische denken, pp.15-26
    • Valiz ism Stichting Plume, Amsterdam, 2007
  • Engagement

      – Theodor W. Adorno

    • Uit: Yang vol. 36 nr.1, pp.38-53
    • Yang, Gent, 2000








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Autonomie en engagement

Autonomie en engagement





Autonomie en engagement

Weinig begrippen in de kunst doen de gemoederen zo hoog oplopen als autonomie en engagement. En dat terwijl betekenis en gebruik van deze termen aan inflatie onderhevig zijn. Op tekstbordjes in musea, in catalogi en in menige recensie worden ze gebruikt als schijnbaar veelbetekenende etiketten. Kunstenaars gebruiken ze in hun artist’s statements en op hun blogs en websites. Een kunstenaar is kennelijk ofwel autonoom of geëngageerd. Zo deelt men de kunst in tweeën.

Deze lijst presenteert van vijf auteurs visies over autonomie en engagement in de kunst. De teksten van de Vlaamse socioloog Rudi Laermans1, kunstcriticus en -historicus Jeroen Boomgaard2 en de Belgische cultuurfilosoof Dieter Lesage3 zijn polemische stellingnames, bedoeld om de meningsvorming op scherp te zetten. De teksten van Franse filosoof Jacques Rancière en de Duitse soioloog en filosoof Theodor Adorno bieden fundamentele visies over de grondslagen van het denken over autonomie en engagement in de kunst. Rancière4 probeert met zijn filosofische categorie le partage du sensible ('Het delen van het zintuigelijk waarneembare') af te komen van de volgens hem overdreven waarde die aan de noties autonomie en engagement worden gehecht. Adorno hamert in zijn Aesthetische Theorie juist op het cruciale belang van de autonomie van de kunst.

Rancière’s denken is actueel en krijgt veel respons. Het denken van Adorno lijkt, doortrokken van cultuurpessimisme van na de Tweede Wereldoorlog, niet meer van deze tijd en vindt nog maar weinig weerklank. Adorno5 stelt met zijn theorie de vraag hoe kunst zich verhoudt tot rechtvaardigheid. Kan kunst werkelijk rechtdoen aan onrecht? Die vraag kunnen we, ook met Rancière, niet van ons afschudden en blijft in het huidige debat over autonomie en engagement een rol spelen.


Readers AKV|st.joost, Erik Hagoort, Camiel van Winkel

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


Na zijn studie theologie begon Erik Hagoort over hedendaagse kunst en ethiek van sociale kunstpraktijken te schrijven. Schrijven over deze praktijken leidde tot deelnemen aan die praktijken. Deelnemen leidde tot initiëren en vervolgens tot een eigen praktijk van ontmoetende kunst. In 2014-2015 werkte hij aan zijn onderzoek 'Ontmoetingen hernemen; aandacht voor asymmetrie' aan KASKA in Antwerpen. Sinds 2006 werkt hij als docent op de masteropleiding beeldende kunst bij AKV/St. Joost.

www.erikhagoort.nl

Camiel van Winkel schrijft over hedendaagse kunst en stelt tentoonstellingen samen. Hij doceert kunstgeschiedenis en kunstfilosofie aan de LUCA School of Arts/Sint-Lukas in Brussel en is supervisor bij de Rijksacademie in Amsterdam.

www.camielvanwinkel.nl


Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X