Over AS WE READ
Leeslijst x
  • Avant-Garde and Kitsch (1939)

      – Clement Greenberg

    • Uit: The Collected Essays and Criticism Volume 1, pp.5-22
    • The University of Chicago Press, Chicago/London, 1986
  • The Originality of the Avant-Garde (1981)

      – Rosalind Krauss

    • Uit: The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, pp.151-170
    • The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1986, link
  • Who’s Afraid of the Neo-Avant-Garde?

      – Hal Foster

    • Uit: The Return of the Real. The Avant-Garde at the End of the Century, pp.1-33
    • The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1996
  • Avant-gardes (2000)

      – Alain Badiou

    • Uit: De twintigste eeuw Kampen, pp.168-188
    • Uitgeverij Ten Have, Utrecht, 2006
  • Een gift aan levende doden
    Over het kunstwerk als publiek geheim

      – Frank Vande Veire

    • Uit: De Witte Raaf nr.101, jan-febr 2003, pp.19-23
    • De Witte Raaf, Brussel, 2003, link








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Avant-Garde

Avant-Garde





Avant-Garde

Wat is de actualiteit van het begrip avant-garde? Het idee van kunst die ‘voor de troepen uit loopt’ en een nieuwe tijd aankondigt, is in de loop van de twintigste eeuw zwaar bekritiseerd geweest, totdat het, rond het midden van de jaren 1980, definitief achterhaald leek te zijn. In plaats daarvan ging het in de kunst over de onmogelijkheid van vooruitgang, de onmogelijkheid om nog nieuwe terreinen te ontdekken. De nadruk kwam te liggen op het hergebruik van bestaande beelden. Kunstenaars gingen er prat op juist niet origineel te zijn.

We kunnen de avant-garde grofweg in drie periodes indelen: de historische avant-garde, waarvan de definiëring en de tijdsbepaling het lastigst zijn; de Amerikaanse avant-garde die we situeren direct na de Tweede Wereldoorlog; en de neo‑avant-garde, die we voornamelijk situeren in de jaren 1960 en 1970.

De eerste tekst is van de Amerikaanse kunstcriticus Clement Greenberg1 uit 1939; hij beschouwt de maatschappelijke positive van de kunst vanuit het standpunt van haar autonomie. Avant-garde wordt hier tegenover kitsch geplaatst.

De tweede tekst, geschreven door Rosalind Krauss2 (eveneens een belangrijke Amerikaanse kunstcriticus) in 1981, kijkt naar de relatie tussen de begrippen avant-garde en originaliteit.

In de derde tekst (uit 1996) neemt de Amerikaanse kunsthistoricus en -criticus Hal Foster3 de relatie tussen de historische avant-garde en de neo-avant-garde onder de loep. De vierde tekst is meer filosofisch van aard; hierin beschouwt de Franse filosoof Alain Badiou4 de avant-gardes vanuit het overkoepelend perspectief van de twintigste eeuw als geheel. De vijfde tekst tenslotte is een essay van de Vlaamse filosoof Frank Vande Veire5 uit 2001, waarin allerlei vooroordelen en gemeenplaatsen met betrekking tot kunst aan de kaak worden gesteld.

Duidelijk is dat de grote utopische verwachtingen die vaak aan de avant-garde gekoppeld waren, niet konden worden waargemaakt. Het lijkt dus vrijwel uitgesloten dat avant-gardes zoals we die in de twintigste eeuw gekend hebben ooit nog zullen terugkomen. De teksten in deze lijst lijken dit ook te beamen. Toch sijpelt er zo hier en daar een ander idee en een ander gevoel door de teksten naar buiten.


Readers AKV|st.joost, Bas van den Hurk, Camiel van Winkel

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


Bas van den Hurk studeerde aan de afdeling Monumentale Vormgeving en Schilderkunst van Academie St. Joost in Breda. Daarna studeerde hij filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Behalve kunstenaar is hij docent designtheorie aan MFA AVK/St.Joost en medeoprichter en organisator van Whatspace, een netwerkcollectief voor productie en presentatie van kunst.

ww.basvandenhurk.com

Camiel van Winkel schrijft over hedendaagse kunst en stelt tentoonstellingen samen. Hij doceert kunstgeschiedenis en kunstfilosofie aan de LUCA School of Arts/Sint-Lukas in Brussel en is supervisor bij de Rijksacademie in Amsterdam.

www.camielvanwinkel.nl


Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X