Over AS WE READ
Leeslijst x
  • You are not a Gadget
    A Manifesto

      – Jaron Lanier

      Vintage book, New York, 2010, link
  • The Glass Cage
    Automation and Us

      – Nicholas Carr

      W.W. Norton & Company, New York, 2014
  • Death and life of great American Cities

      – Jane Jacobs

      Penguin Random House, New York, 1961, link
  • Tubes, A journey to the center of the internet

      – Andrew Blum

      Ecco, New York, 2013








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

De heruitvinding van het wiel

De heruitvinding van het wiel





De heruitvinding van het wiel

Op youtube staat een fragment van het VPRO televisieprogramma Atlantis uit 1988. In dit fragment legt de Nederlandse componist en pionier van de elektronische muziek Dick Raaijmakers uit hoe je het “allerkleinste geluid” kunt maken. Hij doet dit door een ouderwetse magnetische geluidsband met daarop een elektronische toon in steeds kleinere stukjes te knippen. Met iedere knip wordt het geluid korter en dus “kleiner”. In theorie zou je daar eindeloos mee door kunnen gaan totdat je uiteindelijk het kleinste geluid hebt.

Het is een fascinerend fragment waarin de technologie wordt afgepeld tot het meest elementaire (ondeelbare) deel. Op een bepaalde manier is het jaloersmakend, het idee om net als Raaijmakers helemaal aan het begin te staan van een nieuwe technologie (en het je te realiseren). Alle beslissingen moeten nog worden gemaakt en jij kunt die gaan maken.

Tegelijkertijd realiseer je je dat je niet aan het begin staat, maar midden in een ontwikkeling met een lange geschiedenis en een eindeloze toekomst. Elektronische media hebben zich sinds de jaren 60 razendsnel ontwikkeld. Miljoenen beslissingen zijn sindsdien genomen en de techniek is te complex geworden om nog door één persoon te worden overzien. 

Jaron Lanier beschrijft in You are Not a Gadget1 hoe in de jaren 80 ad-hocbeslissingen van programmeurs bepalend bleken te zijn voor digitale standaarden die we nog steeds gebruiken. Ga je als maker door op de weg die 30 jaar geleden is ingeslagen of ga je terug naar het begin en kies je een andere weg?

Systemen stellen je in staat om voort te bouwen op het werk van anderen, om niet telkens het wiel opnieuw te hoeven uitvinden. Je kunt als ontwerper iets nieuws maken door bestaande systemen te combineren; een nieuw computerprogramma dat gebruik maakt van bestaande systemen, zo complex dat je het nooit helemaal alleen had kunnen maken. Tegelijkertijd kies je daardoor om de ingezette koers te vervolgen, de redeneringen en oplossingen van je voorgangers te respecteren.

Raaijmakers toont een alternatieve strategie die misschien juist nu de moeite waard is. Kun je in een tijd van een always-on-internet-of-things nog op zoek naar het kleinste geluid? Kun je de complexiteit en abstractie van het systeem nog ontleden tot iets dat je werkelijk kunt begrijpen? En kun je vanuit dat begrip tot een nieuw ontwerp komen? 

Deze vragen worden gesteld door Jaron Lanier (over de opkomst van digitale media en digitale cultuur)1, door Nicolas Carr (over de opkomst van automatisering en de gevolgen daarvan voor de mens)2, door Jane Jacobs (over de ontwikkeling van de stad en stedelijke cultuur)3 en door Andrew Blum (het internet als fysiek systeem)4.

Deze schrijvers analyseren de systemen van het heden aan de hand van het verleden en openen een blik op een wereld waarin alle beslissingen nog moeten worden genomen.


Richard Vijgen

Richard Vijgen is informatieontwerper en docent information design aan de kunstacademie in Arnhem. Studio Richard Vijgen onderzoekt de informatiemaatschappij en ontwerpt datavisualisaties die onzichtbare processen en verschijnselen zichtbaar maken.

www.richardvijgen.nl


Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X