Over AS WE READ
Leeslijst x
  • De Schoorsteen moe(s)t roken

      – Bart Sorgedrager

      AKV/St.Joost Avans Hogeschool, Breda, 2010
  • Industrial Photography
    the Theater of Objectivity

      – Urs Stahel

    • Uit: Well, what is Photography?, pp.15-19
    • Fotomuseum Winterthur/Scalo, Winterthur/Zürich/Berlin/New York, 2003
  • Record Pictures
    Photography and Realism

      – Michael Collins

    • Uit: Record Pictures: Photographs from the Archives of the Institution of Civil Engineers, gepagineerd
    • SteidMACK, Göttingen, 2004
  • Met de erkende photographische getrouwheid

      – Anneke van Veen

    • Uit: Pieter Oosterhuis [1816-1885], pp.33-35,38-40,42-43
    • Fragment Uitgeverij, Amsterdam, 2004
  • The Standard Oil Photography Project 1943-1950

      – Steven W. Plattner

    • Uit: Roy Stryker: U.S.A., 1943-1950. The Standard Oil (New Jersey) Photography Project, pp.11-25
    • University of Texas Press, Austin, 1983
  • Expedities in Niemandsland
    fotografen zien in Ruhrgebied

      – Hans Scheurer

    • Uit: Endlich so wie u_berall? Bilder und Texte aus dem Ruhrgebiet Band 3 Schriftenreihe der Kulturstiftung Ruhr
    • Kulturstiftung Ruhr, Essen, 1987
  • Point of Sale
    The Company Photobook

      – Gerry Badger

    • Uit: The Photobook: a history, Volume 2, pp.174-179
    • Phaidon, Lodon/New York, 2006
  • The Corporate Photobook: 1945-1965

      – Mirelle Thijsen

    • Uit: Changing Faces: Work, I(P+R)/N Commissions year #2, pp.168-177
    • Veenman Publishers, Rotterdam, 2007
  • Vrijheid in Gebondenheid

      – Flip Bool

    • Uit: 50 jaar fotografie. GKf 1945-1995, pp.9-14
    • De Verbeelding, Amsterdam, 1995
  • De toekomst van de documentaire bedrijfsfotografie
    overvloed en onbehagen?

      – Wibo Bakker

      AKV/St.Joost Avans Hogeschool, Breda, 2010








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Fotografie en industrie

Fotografie en industrie





Fotografie en industrie

"Je hebt maar één lezer, en dat is je volgende opdrachtgever […] Voor de opdrachtgever is het een groot spel van ijdelheden, zo’n gedenkboek. Hij wil een schitterend boek. Want het is zíjn boek. Hij is het boek. Zijn ijdelheid is boek geworden. Hij ligt daarin vast voor de eeuwen …"

Max Dendermonde, De Laatste Beeldschone Zwendel, 1988


"Heeft het niet iets hoerachtigs om bedrijfsboeken te maken?" vroeg een fotografiestudent mij ooit nogal boud tijdens een symposium over het fotoboek. Ik geloof dat hij met zijn vraag bedoelde of het als documentair fotograaf mogelijk is om in opdracht van een bedrijf een goed fotoboek te maken. Mijn antwoord dat niemand het vreemd vindt wanneer een architect rekening houdt met de toekomstige bewoners of gebruikers van zijn ontwerpen, verraste de student op zijn beurt.

Toch is de vraag begrijpelijk. ‘Publiek’ is zelden de eerste zorg van een kunstacademiestudent. Menig student veronderstelt zelfs dat kunst en creativiteit alleen in totale vrijheid en onafhankelijkheid kunnen ontstaan en gedijen. Vragen als ‘voor wie?’ worden dan als beklemmend en soms zelfs als hoerachtig gezien. Inderdaad valt het niet te ontkennen dat bedrijfsboeken vaak een loopje met de werkelijkheid nemen en ingezet worden als uitingen van reclame en propaganda.


Readers AKV|st.joost, Flip Bool, Bart Sorgedrager

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


Flip Bool studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is senior collecties en onderzoek van het Nederlands Fotomuseum en lector Fotografie aan AKV/St.Joost Avans Hogeschool in Breda. Bool heeft aan diverse publicaties op het gebied van beeldende kunst, grafische vormgeving en fotografie gewerkt.


Bart Sorgedrager studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Als documentaire fotograaf is Bart geïnteresseerd in langlopende fotoprojecten. Zo maakte hij onder andere een fotoboek over gietijzerindustrie in IJzer aan de Oude IJssel. Zijn werk is opgenomen in boeken en tentoongesteld in musea en galeries. 

www.bartsorgedrager.com


Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X