Over AS WE READ
Leeslijst x
  • The Rise and Rise of the Novel

      – Paul Cobley

    • Uit: Narrative, pp.57-87
    • Routledge, New York, 2001
  • Narrative as a Formal System

      – David Bordwell

      – Kristin Thompson

    • Uit: Film Art Introduction, pp.78-86,90-97
    • McGraw-Hill (9e editie), 2010
  • Over het vertellende beeld

      – Dirk Lauwaert

    • Uit: Artikels, pp.88-95
    • Yves Gevaert, Brussel, 1996
  • Narrative Pictures

      – Bence Nanay

    • Uit: The Journal of Aesthetics and Art Criticism 67, nr.1, pp.119-129
    • The American Society for Aesthetics, 2009, link
  • Is a Photograph Worth a Thousand Films?

      – Jan Baetens

    • Uit: Visual Studies 24, nr.2, pp.143-148
    • The International Visual Sociology Association, 2009
  • The Art of Narrative
    Towards the Floating Work of Art

      – Söke Dinkla

    • Uit: New Screen Media: Cinema/Art/Narrative New screen Media, pp.27-42
    • British Film Institute, London, 2002
  • Stories of Mr. Wood

      – Flip Bool

    • Uit: HTV nr.67, p.18
    • 2007








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Narrativiteit

Narrativiteit





Narrativiteit

Narrativiteit of het vertellen van verhalen is een belangrijk onderwerp in het actuele kunstdebat. In eerste instantie roept dit begrip associaties op met disciplines waarin fictie en tijd een cruciale rol spelen. Op het gebied van de taal is dit vooral de roman, met het theater en de film als beeldende equivalenten. Een roman kent een tijdsverloop en een ontknoping, net als een toneelstuk of een speelfilm. De essentie ervan wordt pas ervaren na het omslaan van de pagina’s in een boek, scenes die zich achtereenvolgens op het toneel afspelen of elkaar opvolgende bewegende beelden.

Narrativiteit in het domein van de beeldende kunsten heeft zich lang gemanifesteerd door methodes te ontlenen aan de roman, het theater of de film. Met name op het gebied van de fotografie resulteerde dit onder meer in verhalende ‘fotoromans’ of ‘fotosequenties’ met teksten, zoals Ed van der Elsken’s fotoboek Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés (1956) of het werk van de Amerikaanse fotograaf Duane Michals sinds eind jaren zestig.

Ed van der Elsken
Duane Michals

Zonder begeleidende of toelichtende teksten kan narrativiteit zich echter ook binnen één enkel, stilstaand beeld afspelen, zoals theater en film zich aan narrativiteit kunnen onttrekken. De uiterst zorgvuldig geënsceneerde en in lichtboxen gepresenteerde foto’s van Jeff Wall zijn wat dit betreft even illustratief als de videofilms van Aernout Mik.

Jeff Wall
Aernout Mik

De samenstelling kostte in die zin nogal wat hoofdbrekens omdat er veel is geschreven over narrativiteit of narratologie vanuit het perspectief van de literatuur en de film, terwijl het aantal publicaties over andere beeldende disciplines relatief beperkt is. 


Readers AKV|st.joost, Flip Bool, Michiel van Opstal, Rik Suermondt, Karel van der Waarde, Camiel van Winkel

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


Flip Bool studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is senior collecties en onderzoek van het Nederlands Fotomuseum en lector Fotografie aan AKV/St.Joost Avans Hogeschool in Breda. Bool heeft aan diverse publicaties op het gebied van beeldende kunst, grafische vormgeving en fotografie gewerkt.


Michiel van Opstal is een filosoof en cultuurwetenschapper. Hij studeerde Geesteswetenschappen en Culturele Studies aan de Universiteit van Maastricht. Hij schrijft recensies over beeldende kunst en is onder andere geïnteresseerd in de alomtegenwoordigheid en democratisering van het beeld in onze beeldcultuur. Sinds 2008 doceert hij film- en mediatheorie aan AKV/St.Joost.


Rik Suermondt is freelance publicist, tentoonstellingsmaker en docent kunstgeschiedenis en fototheorie aan de HKU in Utrecht en AKV/St.Joost in Breda. Tevens is hij lid van de tentoonstellingscommissie Foto Festival Naarden en bestuurslid Stichting Fotografie-opdrachten Utrecht.


Karel van der Waarde studeerde grafisch ontwerp en heeft een adviesbureau gespecialiseerd in het testen van de vormgeving van informatie. Als lector Visuele Retorica deed hij onderzoek naar de ontwikkeling en het gebruik van visuele communicatie. Daarnaast is hij verbonden aan het Communications Research Institute in Melbourne.


Camiel van Winkel schrijft over hedendaagse kunst en stelt tentoonstellingen samen. Hij doceert kunstgeschiedenis en kunstfilosofie aan de LUCA School of Arts/Sint-Lukas in Brussel en is supervisor bij de Rijksacademie in Amsterdam.

www.camielvanwinkel.nl


Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X