Over AS WE READ
Leeslijst x
  • The Richard Mutt Case

      – Marcel Duchamp

    • Uit: Art in Theory 1900-1990. An Anthology of Chaning Ideas, pp.248
    • Backwell, Oxford/Cambridge, 1992, link
  • De dood van de auteur

      – Ronald Barthes

    • Uit: Het Werkelijkheidseffect, pp.113-122
    • Historische Uitgeverij, Groningen, 2004
  • De Culturele logica van het laat-kapitalistische museum

      – Rosalind Krauss

    • Uit: Kunst en Museumjournaal 2, nr. 3, pp.1-12
    • Stichting Kunstpublicaties, 1990
  • De Toekomst is aan de tautologie

      – Boris Groys

    • Uit: Nexus nr.16, pp.132-140
    • Nexus Instituut, 1995
  • Living with Ghosts

      – Jan Verwoert

    • Uit: Tell Me What You Want, What You Really, Really Want, pp.127-148
    • Piet Zwart Institute, Rotterdam & Sternberg Press, Berlin (2010), 2007








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Originaliteit

Originaliteit





Originaliteit

Originaliteit is een kat met negen levens. Het is een begrip dat, zeker in de twintigste eeuw, al talloze keren is aangevallen en afgeschreven. Keer op keer werd het voor dood achtergelaten op het slagveld van de theorie, maar steeds opnieuw blijkt het te herleven.

Het begrip originaliteit is met andere woorden iets dat een lange geschiedenis kent in de moderne tijd, iets dat diep in ons ligt verankerd, maar dat op allerlei niveaus en op allerlei terreinen onder druk is komen staan, met name vanaf het begin van de twintigste eeuw. De vragen die vanuit deze ontwikkeling in deze lijst naar voren komen zijn: wat is originaliteit? Hoe verhouden wij ons daartoe? Hoe heeft de kritiek op het begrip zich ontwikkeld? En wat is de hedendaagse status ervan?

De teksten in deze lijst zijn geschreven vanuit verschillende gezichtspunten. Er is een korte tekst van Marcel Duchamp uit 1917 over de ready-made ‘Fountain’1 ; een essay van de Franse literatuurtheoreticus en filosoof Roland Barthes over auteurschap uit 19672; een kunsttheoretische tekst van de Amerikaanse cultuurcriticus Rosalind Krauss uit 1990 over de ontwikkeling van het postmoderne museum3; een tekst van filosoof Boris Groys uit 1996 over de tautologie4; en een tekst van cultuurcriticus Jan Verwoert uit 2007 over appropriatie5. In deze teksten wordt het begrip originaliteit vanuit verschillende disciplines, zowel historisch als theoretisch, geduid, ontleed en bekritiseerd. Deze verzameling teksten bevraagt daarmee onze vaak spontane neiging tot het waarderen van het originele, een waardering die nog zeer levend is bij het grote publiek en bij de meeste critici, sponsors, subsidieverstrekkers en opdrachtgevers.


Readers AKV|st.joost, Bas van den Hurk, Camiel van Winkel

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


Bas van den Hurk studeerde aan de afdeling Monumentale Vormgeving en Schilderkunst van Academie St. Joost in Breda. Daarna studeerde hij filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Behalve kunstenaar is hij docent designtheorie aan MFA AVK/St.Joost en medeoprichter en organisator van Whatspace, een netwerkcollectief voor productie en presentatie van kunst.

ww.basvandenhurk.com

Camiel van Winkel schrijft over hedendaagse kunst en stelt tentoonstellingen samen. Hij doceert kunstgeschiedenis en kunstfilosofie aan de LUCA School of Arts/Sint-Lukas in Brussel en is supervisor bij de Rijksacademie in Amsterdam.

www.camielvanwinkel.nl


Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X