Over AS WE READ
Leeslijst x
  • The Ultimate Hitchhiker

      – Douglas Adams

      Random House Inc., New York, 2002, link
  • Ik heb nooit iets gelezen

      – Karel van het Reve

      Van Oorschot, Amsterdam, 2003
  • All in Line

      – Saul Steinberg

      Penguin, New York, 1947
  • Land of Desire
    Merchants, Power, and the Rise of a New American Culture

      – William R. Leach

      Vintage book, New York, 1993
  • Design for the real world
    Human Ecology and Social Change

      – Victor Papanek

      Academy Chicago Publishers, Chicago, 2009
  • Je moet je leven veranderen

      – Peter Sloterdijk

      Boom Filosofie, Amsterdam, 2011
  • Delirious New York
    A Retroactive Manifesto For Manhattan

      – Rem Koolhaas

      Monacelli Press, New York, 1997, link
  • Het boze oog

      – Gerrit Komrij

      De Arbeiderspers, Amsterdam, 1999, link
  • Op de vleugels van de draak, reizen tussen Afrika en China

      – Lieve Joris

      Atlas Contact, Amsterdam, 2013
  • Hitchcock

      – François Truffaut

      Simon & Schuster, New York, 1985








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Rafelranden

Rafelranden





Rafelranden

Design heeft met alles te maken, is regelmatig in het nieuws, maar lectuur over ontwerpen, vormgeving en architectuur heeft een onbedwingbare neiging in herhalingen te vervallen. Steeds duiken dezelfde thema’s weer op en je leest uitspraken die veel universele pretentie hebben. Er valt niet zoveel te zeggen over “design”, of “de ontwerper”, want het vak wordt hoofdzakelijk gedefinieerd door de afzonderlijke projecten. Ik zou het heel mooi vinden als van heel veel verschillende ontwerpen all overwegingen die mee hebben gespeeld toegankelijk opgeslagen zouden zijn. Dan kun je van elkaar leren.

Vroeger heb ik wel veel over ontwerpen gelezen, meer dan gemiddeld, boeken en artikelen. Ook herinner ik me een educatieve film over “industriële vormgeving” met een pijprokende ontwerper, ik geloof Wim Gilles, die ik uit oudsgierigheid weer eens zou willen zien, omdat hij uiterst vakkundig een stoel op de grond gooide, als functionele test.

Nu denk ik dat je beter de randen van het vak kunt verkennen, door juist naar andere dingen te kijken en over (soms heel in de verte) verwante onderwerpen te lezen. Design is zelf nogal saai, al zijn er uitzonderingen.

The Ultimate Hitchhiker’s guide to the galaxy1 is een zeer geestige schets van menselijke ontwikkeling en onbeholpenheid, satyre vermomd als uitzinnige Science Fiction. Oorspronkelijk een hoorspel. Dit is een bundel van vijf boeken, uitgebracht als de eerste vijfdelige trilogie.

Karel van het Reve2 is de enige schrijver van wie ik het verzamelde werk heb aangeschaft. Ik bewonder hem, vanwege zijn verpletterende nuchtherheid. Hij laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Zelf ziet hij dat als zijn nadeel: de mensen begrijpen wat ik zeg en schrijf en denken: ik begrijp het dus het zal wel niets zijn. Ik heb nooit iets gelezen2 is een goed begin.

Saul Steinberg3 is een fantastische tekenaar, bekend om Passport en zijn werk voor The New Yorker. Geen flauwe grappen, eerder bitter sweet. Hij maakte al in 1945 alles wat vanaf de jaren 1990 conceptual design ging heten overbodig in het boekje All in Line3.

Land of Desire4 is het verhaal van de opkomst van het warenhuis als het begin waterscheiding tussen productie en consumptie. De geschiedenis geeft aan waar “design” vandaan komt, als consumptie verleider. Het is ook goed om te weten dat producten oorspronkelijk in het warenhuis werden gemaakt.

Design for the real world van Victor Papanek5 is niet alleen een klassieker over "duurzaamheid", het is ook leuk en nog steeds inspirerend om te lezen. Er staan heel veel voorbeelden in. De onzinnigste zijn het aardigst. Wat me het meest bijstaat is dat je het zo gek niet kunt bedenken of het is te koop: luiers voor parkieten. Toevallig ontdekte ik van de week een fluit voor op de golfclub, om te horen of je swing goed is. Zou die het boek hebben gehaald?

Ik vind Sloterdijk6 fantastisch om te lezen. Hij is één van de weinigen van wie ik soms express moeilijke taal aangenaam vind. Hij kan met sweeping statements de meest ingebrurgerde intellectuele reputaties onderuit halen en weet de maatschappij te vangen pakkende metaforen. Je moet je leven veranderen is geen opdracht van Sloterdijk. Het is het lot van de mens.

Delirious New York van Remco Koolhaas7 is een prachtig verhaal over de moderne stad als verzameling ideeën voor de vormgeving van vrijheid. Koolhaas heb ik altijd veel beter gevonden als observator en analyticus dan als bouwer en dit is een mooie illustratie van zijn kritische kwaliteit. Koolhaas leert ons Manhattan kennen als een schatkamer van menselijke merkwaardigheden. Ik ben in het gelukkige bezit van de eerste druk.

Komrij8 was een genadeloos opstelschrijver. Hij schreef een reeks columns 'Horen zien en zwijgen' over de televisie (treurbuis) die is gebundeld. De namen die hij daarin noemt zijn nu weg. In Vrij Nederland keek hij door Het boze oog naar architectuur en daar liet hij weinig van overeind. Van pretentieuze legitimering moest hij niets hebben en dan is bij architecten veel  om je in taal over op te winden. Komrij werd door de BNA gevraagd zijn woede te komen toelichten. Zijn antwoord was dat hij dat niet deed, want: "Ik kan beter schrijven dan ouwehoeren en architecten kunnen beter ouwehoeren dan ontwerpen".

Lieve Joris9 heeft veel gereisd en er goede boeken overgeschreven, persoonlijke verslagen. In dit boek heeft ze zich voor het eerst verdiept in de handel tussen Afrikanen en Chinezen, van binnenuit. De schrijfster laat zien hoe handel en samenwerking kloppen met overeenkomsten in culturele details. Bij mij drong voor het eerst door dat de wereld draait op individuen die containers vol spullen inkopen waarvan ze weten dat ze die elders voor meer kunnen slijten. Heel simpel en uiteindelijk heel ingrijpend.

Voor iedereen uit de filmwereld is dit beroemde interview van regisseur Truffaut met de grootmeester Alfred Hitchcock10 nog steeds het belangrijkste leerboek over hoe film werkt. Het gaat over spanning vasthouden met de basisinstrumenten suspense en surprise. Ontwerpers communiceren ook met hun publiek en het is nu even in de mode om "storytelling" als nieuwe ontwerppraktijk te beschouwen. Ik vind spanning interessanter, als waarde.


Ed van Hinte

Ed van Hinte studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Hij is schrijver, onderzoeker, docent en curator. Hij is geïnteresseerd in 'meer met minder', dus lichtheid, voeding en illusie-economie. In december 2014 ontving hij de Pierre Bayleprijs voor designkritiek.

 

www.lightness-studios.nl www.drs22.nl


Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X