Over AS WE READ
Leeslijst x
  • Communication and Semiotics

      – Tomás Maldonado

    • Uit: Ulm 5, pp.69-78
    • HfG, Ulm, 1959
  • Retorica van het beeld

      – Ronald Barthes

    • Uit: Skrien 117, pp.34-39
    • Stichting Skrien, Amsterdam, 1982
  • Norm en Vorm

      – Simon Mari Pruys

    • Uit: De Nieuwe Zakelijkheid
    • Meulenhoff, Amsterdam, 1971
  • De vakman en de semioticus

      – Eric de Kuyper

    • Uit: Van Mysterie naar Mediamachine
    • Academie St. Joost, Breda, 1989
  • Semiotics and designing

      – Robin Kinross

    • Uit: Information Design Journal 4/3, pp.190-198
    • Information Design Journal, 1986
  • Design and Semiotics

      – Mihai Nadin

    • Uit: Semiotics in the individual sciences, pp.418-436
    • Brockmeyer, Bochum, 1990, link








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Semiotiek

Semiotiek





Semiotiek

De laatste tien jaar heeft zich een belangrijke verschuiving voltrokken in het theoretiseren van grafisch ontwerpen. Waar ontwerpen zich eerst binnen het discours van de kunstwetenschappen bevond, daar is het nu algemeen aanvaard dat grafisch ontwerpen in eerste instantie een communicatieve praktijk is, waarin de toeschouwer een steeds centralere plaats krijgt. In het begin van de eenentwintigste eeuw zien we bovendien steeds meer hoe wetenschappelijke methodes worden gebruikt om intuïtieve beslissingen in vormgevingsprocessen te onderbouwen. 

Voor ontwerpen als discipline is het van belang instrumenten voorhanden te hebben waarmee het intuïtieve handelen kan worden onderbouwd; instrumenten die de ontwerper kan gebruiken om beter inzicht te krijgen in het effect van de communicatie op de toeschouwer; en instrumenten die zich richten op het betekenisvormingsproces. Er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar de wijze waarop semiotiek ingezet kan worden in de educatie van de visueel ontwerper.

De semiotiek leert de ontwerper de ander bij de communicatie te betrekken. Het kan de ontwerper leren de ander te incorporeren binnen het scheppingsproces door hem of haar de blik van de aanschouwer te geven en vervolgens vanuit een metapositie op deze blik te reflecteren. In die zin rekent de semiotiek af met het romantisch kunstenaarsideaal dat het kunstwerk in zijn schepper verankert. De semiotiek laat zien hoe het beeld verankerd is in een culturele context van andere beelden.

Vooral ontwerpers die in opdracht en onder tijdsdruk werken, moeten snel keuzes maken (dit wel en dat niet). Toch is het daarbij voor de ontwikkeling van iedere ontwerper van belang dat oordelen ook af en toe opgeschort kan worden, zodat er ruimte ontstaat om te kijken ‘hoe het werkt?’ of ‘hoe het komt dat … ?’. Hierdoor is het mogelijk de positie die je als ontwerper inneemt in onze beeldcultuur kritisch te beschouwen. 


Readers AKV|st.joost, Anke Coumans

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


Anke Coumans studeerde Film en Opvoeringskunsten, De Komische Film aan de Universiteit van Nijmegen en volgde daarna een studie Cinematografie aan de Universiteit van Parijs. Ze is sinds 1992 als theoriedocent en projectcoördinator verbonden aan de HKU in Utrecht. In 2010 promoveerde ze met haar onderzoek: “Als een beeld ‘ik’ zegt, strategieën van het dialogische beeld in de openbare ruimte” aan de Universiteit van Leiden. Vanaf 2012 is ze lector Image in Context aan de Minerva Academie voor Beeldende kunst, Vormgeving en Popcultuur.  



Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X