Over AS WE READ
Leeslijst x
  • Het Panoptisme

      – Michel Foucault

    • Uit: Discipline, toezicht en straf. De geboorte van de gevangenis, pp.276-288
    • Historische Uitgeverij, Groningen, 1975
  • Guilty pleasures

      – Geoffrey Batchen

    • Uit: Ctrl [space]: rhetorics of surveillance from Bentham to Big Brother, pp.447-459
    • The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2002
  • Social Interactions in Photographing

      – Halla Beloff

    • Uit: Leonardo 16 (3), special issue Psychology and the Arts, pp. 165-167
    • Pergamon Press, Oxford, 1983
  • In Plato’s Grot

      – Susan Sontag

    • Uit: Over fotografie, pp.11-26
    • Uitgeverij Anthos/Diogenes, Baarn, 1994
  • Verlangen en verzet
    Alledaagse herkenbaarheid in Big Brother en De Bus

      – Liesbeth van Zoonen

    • Uit: Reality soap! Big Brother en de opkomst van het multimediaconcept, pp.27-33
    • Uitgeverij Boom, Amsterdam, 2000
  • Embarrassing evidence: the detective camera and the documentary impulse

      – Tom Gunning

    • Uit: Collecting visible evidence, pp.46-64
    • University of Minnesota Press, Minneapolis, 1999
  • Privacy in an overexposed world

      – Daniel J. Solove

    • Uit: The future of reputation: gossip, rumor and privacy on the internet, pp.161,163-170,173-182
    • Yale University Press, New Haven, 2006








Kunstenaars, ontwerpers, critici, docenten, studenten: iedereen die met kunst en ontwerp bezig is, leest, verwerft kennis en ontwikkelt interesses. As We Read wil die toegankelijk maken voor anderen, zodat je van elkaars kennis en interesses kunt leren.

Hoe we dat doen? We vragen vakgenoten en specialisten een leeslijst samen te stellen om zo hun interesses en deskundigheid met anderen te kunnen delen. En om er een inleiding bij te schrijven waarin ze hun keuzes toelichten.

Zo brengen we verschillende perspectieven samen en ontstaat een alsmaar groeiend digitaal archief. Actueel, relevant en interdisciplinair. Van essays tot beeldromans en van lezingen tot manifesten: As We Read legt een database aan, voor en door vakgenoten.

 

 


 

As We Read is a website with a growing collection of reading lists about art and design. The reading lists range from essays to graphic novels, from lecture transcripts to manifestos. Compiled by specialists, each published with an introduction. As We Read is a reading database created with, by and for peers. 

 

 


 

Mede mogelijk gemaakt door:

 


Nieuwsbrief

Meld je aan met je e-mailadres om nieuws en updates te ontvangen.


Contact

info@as-we-read.com


Mee doen?

Samen met onze lezers willen we de website blijven ontwikkelen. Heb je een idee voor een leeslijst of andere suggesties voor As We Read, laat het ons weten.

info@as-we-read.com

Voyeurisme

Voyeurisme





Voyeurisme

Van nature nieuwsgierig smullen we van roddels over beroemdheden, politici, maar ook over de buren of vrienden. Over het algemeen is nieuwsgierigheid in onze cultuur sociaal geaccepteerd, maar er zijn wel grenzen. Onze opvoeding, sociale normen en waarden dicteren dat wij ons ‘een beetje inhouden’. We gluren wel of luisteren wel eens mee met een gesprek van anderen (omdat we soms ook niet anders kunnen), maar we weten dat het niet hoort, dus zorgen we dat het niet al te erg opvalt of stoort. Voor een fotograaf is nieuwsgierigheid een handige, zo niet noodzakelijke eigenschap. Een fotograaf die verhalen vertelt met zijn foto’s mag het avontuur niet schuwen of bang zijn om ‘zijn neus in andermans zaken’ te steken. De toeschouwer wordt graag geprikkeld met foto’s van plekken, mensen of momenten waar hij zelf geen toegang toe heeft. Wanneer een fotograaf zijn verhalen in de werkelijkheid najaagt kan deze grofweg twee keuzes maken. De fotograaf kiest ervoor om contact te maken met zijn onderwerp, of kiest ervoor dit niet te doen.

De camera maakt het mogelijk om iemand te bekijken zonder dat de betrokkene het in de gaten heeft. Hoe is de stiekeme blik van de fotograaf in een maatschappelijke context te plaatsen? Waar ligt de grens tussen onschuldige nieuwsgierigheid en schending van iemands privacy?

"Ik heb fotograferen altijd beschouwd als iets lekker stouts – dat was een van de dingen die ik er zo leuk aan vond – en toen ik het voor het eerst deed, vond ik mezelf heel pervers."

Diane Arbus in On Photography van Susan Sontag


Readers AKV|st.joost, Karin Krijgsman

Deze leeslijst is een herpublicatie, een fragment uit de catalogus Readers van het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving. De drie lectoren Karel van der Waarde, Flip Bool en Camiel van Winkel van de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost en Het Expertisecentrum Kunst & Vormgeving waren de gangmakers achter deze productie. De samenstelling van deze readers vond plaats in samenwerking met interne en externe auteurs. Naast de lectoren werkten ook docenten en promovendi intensief mee aan de totstandkoming.

(Deze readers worden uitsluitend verkocht aan studenten van St.Joost/Avans Hogeschool. Heeft u vragen, stuur dan een email naar Wilma Diepens van het lectoraatbureau.)


Karin Krijgsman studeerde Bachelor en Master fotografie aan de St. Joost Academie in Breda. In 2010 rondde ze haar studie Film and Photographic Studies aan de Universiteit van Leiden af. Krijgsman is de initiatiefnemer en curator van het fotografencollectief FW:Magazine en FW: platform voor fotografie. Tevens is ze de studieleider van de Bacheloropleiding fotografie aan de AKV/St.Joost. 



Leeslijsten (28)

FILTER
  •  
  • Auteur
  • Gastredacteur
  • Item
X